Hilyet-ul Muttagin (Muttagilerin Süsü)
İmam Ali Aleyhisselam şöyle buyurdu: Başkalarının seni heybetli ve güzel görmeleri için nasıl ziynetlenip süsleniyorsan, mumin kardeşin için de aynısını yap.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 3
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: Allahu Teala ziynetlenmeyi ve nimetin izhar edilmesini sever, ziynetin terk edilip de nimetinin gizletilmesine, bitkinlik ve kötü hal sergilenmesine düşmandır. Allahu Teala verdiği nimetin eserinin kulunda görülmesini ister ve sever. Elbiselerinin temizlenmesi güzel kokular sürülmesi evin tertip ve düzenli tutulmasını evin önünün süpürülüp de temizlenmesini karanlık çökmeden önce lambaların yakılmasını emreder. Bütün bunlar fakirliği zail eder ve rızkı çoğaltır.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 3
İmam Ali Aleyhisselam şöyle buyurdu: Allahu Teala bir gurup yarattı ve şefkatinden ötürü Dünya’yı onların gözlerinde küçültüp Dünya sevgisini kalplerinden aldı. Onlar Allahu Teala’nın davet ettiği yere rağbet ettiler, geçim sıkıntısına ve Dünya’nın hoşa gitmeyen işlerine sabrettiler. Allahu Teala’nın katında olana, ebedi keramete isteklidirler. Allahu Teala’nın rızası doğrultusunda canlarından geçtiler ve sonunda da şehit oldular. Onlar ahirete gittiğinde Allahu Teala onlardan razıdır. Onlar ölümü herkesin kat etmesi gereken bir yol olduğunu biliyorlardı. Ahiret için azık topladılar Dünya malı, altın, gümüş gibi şeyleri yanlarında tutmadılar. Kaba elbiseler giydiler. Yeteceği kadar zaruri olan Dünya malına kanaat ettiler. Fazlalıkları Allah yolunda infak ettiler. Allah rızası için iyilerle dostluk edip Allah düşmanlarına düşman oldular. Onlar hidayet yolunun meşalesidirler onlar ahiret nimetiyle nimetlenmiş kimselerdir.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 4
Şöyle rivayet edilmiştir: Sufyani Sovri (sünnilerin sofuluk kanadından bir şahıs) bir gün Mescid-ul Haram’a geldiğinde İmam Caferi Sadık Aleyhisselam’ı oldukça değerli elbiseler giymiş olarak gördü. Bu melun kendi kendine söylenerek, gidip İmam Caferi Sadık Aleyhisselam’ı bu değerli elbiseler giydiği için kınayacağım dedi. İmam Caferi Sadık Aleyhisselam’ın yanına gelerek arz etti: Ey Resulullah Sallallahu aleyhi ve alihi ve sellem’in oğlu! Ne Hz. Peygamber Sallallahu aleyhi ve alihi ve sellem, nede senin babalarından hiç kimse böylesine elbiseler giymemişlerdi. İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: Hz. Peygamber Sallallahu aleyhi ve alihi ve sellem zamanında insanlar geçim sıkıntısı içerisindeydi, oysa bugün insanlar zenginleşmiş geçinmek kolaylaşmıştır, Allah’ın nimetlerini kullanmaya iyiler daha layıktır. Sonra şu ayeti buyurdu: Deki Allah’ın kulları için verdiği güzel ve temiz ziynetlerini kim haram edebilir. Sonra İmam Aleyhisselam şöyle buyurdu: Biz halk içerisinde Allah’ın nimetlerini kullanmaya en layık olanız. Ey Sovri! Bu gördüğün güzel elbiseleri insanlar için giydim ve sonra bu elbisenin altındaki diğer elbiseyi göstererek bunu da kendim için giyindim. (İmam Aleyhisselam narin elbiseler altından kaba elbiseler giymişti) Sonra Sufyani’nin giydiği kaba elbiseleri işaret ederek, ey Sufyani! Sen halkı kandırmak için kaba elbiseleri üste, kendi nefsani isteğin içinde narin elbiseleri alta giymişsin.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 4- 5
Hz. Muhammed Sallallahu aleyhi ve alihi ve sellem şöyle buyurdu: Ya Ali Aleyhisselam! Altın yüzük takma ve ipek elbise giyme. Bunlar senin cennetteki süslerindir.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 6
Ehli Beyt Aleyhimusselam’dan şöyle rivayet edilmiştir: İpek elbise giymeyin, (erkekler için) eğer giyerseniz bu yüzden Allahu Teala derinizi ateşte yakar.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 6
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam’a arz olundu: Kişi kendi hanımını ve kızlarını altınla ziynetlendirebilir mi? İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: Evet ama erkeklere haramdır.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 6
İmam Ali Aleyhisselam şöyle buyurdu: Pamuklu giysi Hz. Resulullah Sallallahu aleyhi ve alihi ve sellem’in ve biz Ehli Beyt Aleyhimusselam’ın giysisidir.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 6
Ehli Beyt Aleyhimusselam’dan şöyle rivayet edilmiştir: Hz. Resulullah Sallallahu aleyhi ve alihi ve sellem kıl ve yünden yapılmış elbiseyi geçerli bir sebep olmadıkça giymezdi.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 6
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: Geçerli bir sebep olmadıkça kıldan ve yünden yapılmış elbiseler giymeyin.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 6
Hz. Muhammed Sallallahu aleyhi ve alihi ve sellem şöyle buyurdu: Zuhura yakın zamanda ( İmam Mehdi Aleyhisselam’ın zuhuru) insanların bir çoğu yazın ve kışın yün elbise giyerler ve bununla diğerlerine üstünlük sağladıklarını zannederler. Bu insanlara göklerin ve yerlerin melekleri lanet okurlar.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 6
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: Keten elbise giymek bedeni semizleştirir. (Etine dolgun yapar).
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 6
İmam Ali Aleyhisselam şöyle buyurdu: Keten peygamberlerin giysisidir.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 6
Hz. Muhammed Sallallahu aleyhi ve alihi ve sellem şöyle buyurdu: Beyaz renklerin en iyisi ve en temizidir. Ölülerinizi beyaz kefenle defn edin.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 7
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: Siyah cehennem ehlinin elbisesidir.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 8
Allame Meclisi Rahmetullahaleyh’in renklerle ilgili değerlendirmesi: Ehli Beyt Aleyhimusselam’dan gelen hadislerden anlaşılan en iyi renkler 1. Beyaz 2. Sarı 3. Yeşil 4. Açık Kızıl 5. Mavi ve Mor 6. Turuncu.Giyilmesi mekruh olan renkler 1. Koyu Kızıl özellikle namazda giyilmesi (Damatlık istisnadır). 2. Siyah (Ehli Beyt Aleyhimusselam’ın matem günleri, emmame, aba ve çizme istisnadır).
İmam Muhammed Bagır Aleyhisselam şöyle buyurdu: Kadınların kendilerini erkeklere benzetmesi caiz değildir. Zira Hz. Resulullah Sallallahu aleyhi ve alihi ve selem, kendisini erkeklere benzeten kadınlara ve kendisini kadınlara benzeten erkeklere lanet etmiştir.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 9
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: Allahu Teala peygamberlerinde birine şöyle buyurdu: Muminlere deki benim düşmanlarıma simge olmuş elbiseler giymesinler ve onların yemeklerini yemesinler. Onların gidişatlarına ve tarzlarına uymasınlar. Eğer böyle yaparlarsa onlarda benim düşmanım olurlar.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 9
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: Allahu teala Hz. İbrahime şöyle buyurdu: Yeryüzü senin hakkında bana şikayette bulundu. Yeryüzüyle avret yerin arasında bir hicap karar kıl. Hz. İbrahim bu emre itaat etti ve ta dizlerine varan iç çamaşırıyla kendisini örttü.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 10
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: İç çamaşırını ayakta giyen insanı duası üç gün kabul olmaz.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 10
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: İç çamaşırınızı oturarak giyin! İç çamaşırını ayakta giymek safra kesesinin hastalanmasına, insanın helak olmasına, insanın gamlanmasına ve acı çekmesine sebep olur.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 10
İmam Ali Aleyhisselam şöyle buyurdu: Peygamberler üst iç çamaşırlarını alt iç çamaşırlarından önce giyerlerdi.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 10
İmam Ali Aleyhisselam şöyle buyurdu: Elbiselerinizi özellikle iç çamaşırlarınızı ayakta, kıbleye ve herhangi bir insana doğru giyinmeyin.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 10
Hz. Resulullah Sallallahu aleyhi ve alihi ve sellem şöyle buyurdu: Çıplak olmak yani elbiselerinin tamamını çıkarmak ister gece olsun ister gündüz nehyedilmiştir.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 11
İmam Ali Aleyhisselam şöyle buyurdu: Kişi elbiselerinin tamamını çıkartıp çıplak olduğunda Şeytan ona bakar ve onu günaha düşürme hususunda iştahlanır.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 11
İmam Ali Aleyhisselam şöyle buyurdu: Kişinin toplum içerisinde uygun olmayan elbiseyle oturması doğru değildir.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 11
İmam Ali Aleyhisselam şöyle buyurdu: Elbiselerinizi çıkardığınızda bismillah deyip çıkartın. Eğer böyle yapmazsanız cinler sabaha kadar elbiselerinizi alırlar ve giyerler.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 11
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: Müslüman kadının içi gösteren şeffaf elbiseyle dolaşması uygun değildir (kocasının yanında istisnadır).
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 11
İshak İbni Ammar, İmam Muhammed Bagır Aleyhisselam’a arz etti: Bir mumin on tane gömlek alabilir mi? İmam Aleyhisselam evet diye buyurdu. İshak İbni Ammar arz etti: Yirmi tane gömleği olur mu? İmam Aleyhisselam şöyle buyurdu: Evet bu israf değildir, ama gömleği aldığı amaç ve ziynet doğrultusunda kullanmazsa, bu israftır.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 12
İmam Ali Aleyhisselam şöyle buyurdu: Başkalarının seni heybetli ve güzel görmeleri için nasıl ziynetlenip süsleniyorsan, mumin kardeşin için de aynısını yap.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 3
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: Allahu Teala ziynetlenmeyi ve nimetin izhar edilmesini sever, ziynetin terk edilip de nimetinin gizletilmesine, bitkinlik ve kötü hal sergilenmesine düşmandır. Allahu Teala verdiği nimetin eserinin kulunda görülmesini ister ve sever. Elbiselerinin temizlenmesi güzel kokular sürülmesi evin tertip ve düzenli tutulmasını evin önünün süpürülüp de temizlenmesini karanlık çökmeden önce lambaların yakılmasını emreder. Bütün bunlar fakirliği zail eder ve rızkı çoğaltır.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 3
İmam Ali Aleyhisselam şöyle buyurdu: Allahu Teala bir gurup yarattı ve şefkatinden ötürü Dünya’yı onların gözlerinde küçültüp Dünya sevgisini kalplerinden aldı. Onlar Allahu Teala’nın davet ettiği yere rağbet ettiler, geçim sıkıntısına ve Dünya’nın hoşa gitmeyen işlerine sabrettiler. Allahu Teala’nın katında olana, ebedi keramete isteklidirler. Allahu Teala’nın rızası doğrultusunda canlarından geçtiler ve sonunda da şehit oldular. Onlar ahirete gittiğinde Allahu Teala onlardan razıdır. Onlar ölümü herkesin kat etmesi gereken bir yol olduğunu biliyorlardı. Ahiret için azık topladılar Dünya malı, altın, gümüş gibi şeyleri yanlarında tutmadılar. Kaba elbiseler giydiler. Yeteceği kadar zaruri olan Dünya malına kanaat ettiler. Fazlalıkları Allah yolunda infak ettiler. Allah rızası için iyilerle dostluk edip Allah düşmanlarına düşman oldular. Onlar hidayet yolunun meşalesidirler onlar ahiret nimetiyle nimetlenmiş kimselerdir.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 4
Şöyle rivayet edilmiştir: Sufyani Sovri (sünnilerin sofuluk kanadından bir şahıs) bir gün Mescid-ul Haram’a geldiğinde İmam Caferi Sadık Aleyhisselam’ı oldukça değerli elbiseler giymiş olarak gördü. Bu melun kendi kendine söylenerek, gidip İmam Caferi Sadık Aleyhisselam’ı bu değerli elbiseler giydiği için kınayacağım dedi. İmam Caferi Sadık Aleyhisselam’ın yanına gelerek arz etti: Ey Resulullah Sallallahu aleyhi ve alihi ve sellem’in oğlu! Ne Hz. Peygamber Sallallahu aleyhi ve alihi ve sellem, nede senin babalarından hiç kimse böylesine elbiseler giymemişlerdi. İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: Hz. Peygamber Sallallahu aleyhi ve alihi ve sellem zamanında insanlar geçim sıkıntısı içerisindeydi, oysa bugün insanlar zenginleşmiş geçinmek kolaylaşmıştır, Allah’ın nimetlerini kullanmaya iyiler daha layıktır. Sonra şu ayeti buyurdu: Deki Allah’ın kulları için verdiği güzel ve temiz ziynetlerini kim haram edebilir. Sonra İmam Aleyhisselam şöyle buyurdu: Biz halk içerisinde Allah’ın nimetlerini kullanmaya en layık olanız. Ey Sovri! Bu gördüğün güzel elbiseleri insanlar için giydim ve sonra bu elbisenin altındaki diğer elbiseyi göstererek bunu da kendim için giyindim. (İmam Aleyhisselam narin elbiseler altından kaba elbiseler giymişti) Sonra Sufyani’nin giydiği kaba elbiseleri işaret ederek, ey Sufyani! Sen halkı kandırmak için kaba elbiseleri üste, kendi nefsani isteğin içinde narin elbiseleri alta giymişsin.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 4- 5
Hz. Muhammed Sallallahu aleyhi ve alihi ve sellem şöyle buyurdu: Ya Ali Aleyhisselam! Altın yüzük takma ve ipek elbise giyme. Bunlar senin cennetteki süslerindir.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 6
Ehli Beyt Aleyhimusselam’dan şöyle rivayet edilmiştir: İpek elbise giymeyin, (erkekler için) eğer giyerseniz bu yüzden Allahu Teala derinizi ateşte yakar.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 6
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam’a arz olundu: Kişi kendi hanımını ve kızlarını altınla ziynetlendirebilir mi? İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: Evet ama erkeklere haramdır.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 6
İmam Ali Aleyhisselam şöyle buyurdu: Pamuklu giysi Hz. Resulullah Sallallahu aleyhi ve alihi ve sellem’in ve biz Ehli Beyt Aleyhimusselam’ın giysisidir.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 6
Ehli Beyt Aleyhimusselam’dan şöyle rivayet edilmiştir: Hz. Resulullah Sallallahu aleyhi ve alihi ve sellem kıl ve yünden yapılmış elbiseyi geçerli bir sebep olmadıkça giymezdi.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 6
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: Geçerli bir sebep olmadıkça kıldan ve yünden yapılmış elbiseler giymeyin.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 6
Hz. Muhammed Sallallahu aleyhi ve alihi ve sellem şöyle buyurdu: Zuhura yakın zamanda ( İmam Mehdi Aleyhisselam’ın zuhuru) insanların bir çoğu yazın ve kışın yün elbise giyerler ve bununla diğerlerine üstünlük sağladıklarını zannederler. Bu insanlara göklerin ve yerlerin melekleri lanet okurlar.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 6
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: Keten elbise giymek bedeni semizleştirir. (Etine dolgun yapar).
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 6
İmam Ali Aleyhisselam şöyle buyurdu: Keten peygamberlerin giysisidir.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 6
Hz. Muhammed Sallallahu aleyhi ve alihi ve sellem şöyle buyurdu: Beyaz renklerin en iyisi ve en temizidir. Ölülerinizi beyaz kefenle defn edin.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 7
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: Siyah cehennem ehlinin elbisesidir.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 8
Allame Meclisi Rahmetullahaleyh’in renklerle ilgili değerlendirmesi: Ehli Beyt Aleyhimusselam’dan gelen hadislerden anlaşılan en iyi renkler 1. Beyaz 2. Sarı 3. Yeşil 4. Açık Kızıl 5. Mavi ve Mor 6. Turuncu.Giyilmesi mekruh olan renkler 1. Koyu Kızıl özellikle namazda giyilmesi (Damatlık istisnadır). 2. Siyah (Ehli Beyt Aleyhimusselam’ın matem günleri, emmame, aba ve çizme istisnadır).
İmam Muhammed Bagır Aleyhisselam şöyle buyurdu: Kadınların kendilerini erkeklere benzetmesi caiz değildir. Zira Hz. Resulullah Sallallahu aleyhi ve alihi ve selem, kendisini erkeklere benzeten kadınlara ve kendisini kadınlara benzeten erkeklere lanet etmiştir.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 9
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: Allahu Teala peygamberlerinde birine şöyle buyurdu: Muminlere deki benim düşmanlarıma simge olmuş elbiseler giymesinler ve onların yemeklerini yemesinler. Onların gidişatlarına ve tarzlarına uymasınlar. Eğer böyle yaparlarsa onlarda benim düşmanım olurlar.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 9
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: Allahu teala Hz. İbrahime şöyle buyurdu: Yeryüzü senin hakkında bana şikayette bulundu. Yeryüzüyle avret yerin arasında bir hicap karar kıl. Hz. İbrahim bu emre itaat etti ve ta dizlerine varan iç çamaşırıyla kendisini örttü.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 10
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: İç çamaşırını ayakta giyen insanı duası üç gün kabul olmaz.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 10
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: İç çamaşırınızı oturarak giyin! İç çamaşırını ayakta giymek safra kesesinin hastalanmasına, insanın helak olmasına, insanın gamlanmasına ve acı çekmesine sebep olur.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 10
İmam Ali Aleyhisselam şöyle buyurdu: Peygamberler üst iç çamaşırlarını alt iç çamaşırlarından önce giyerlerdi.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 10
İmam Ali Aleyhisselam şöyle buyurdu: Elbiselerinizi özellikle iç çamaşırlarınızı ayakta, kıbleye ve herhangi bir insana doğru giyinmeyin.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 10
Hz. Resulullah Sallallahu aleyhi ve alihi ve sellem şöyle buyurdu: Çıplak olmak yani elbiselerinin tamamını çıkarmak ister gece olsun ister gündüz nehyedilmiştir.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 11
İmam Ali Aleyhisselam şöyle buyurdu: Kişi elbiselerinin tamamını çıkartıp çıplak olduğunda Şeytan ona bakar ve onu günaha düşürme hususunda iştahlanır.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 11
İmam Ali Aleyhisselam şöyle buyurdu: Kişinin toplum içerisinde uygun olmayan elbiseyle oturması doğru değildir.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 11
İmam Ali Aleyhisselam şöyle buyurdu: Elbiselerinizi çıkardığınızda bismillah deyip çıkartın. Eğer böyle yapmazsanız cinler sabaha kadar elbiselerinizi alırlar ve giyerler.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 11
İmam Caferi Sadık Aleyhisselam şöyle buyurdu: Müslüman kadının içi gösteren şeffaf elbiseyle dolaşması uygun değildir (kocasının yanında istisnadır).
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 11
İshak İbni Ammar, İmam Muhammed Bagır Aleyhisselam’a arz etti: Bir mumin on tane gömlek alabilir mi? İmam Aleyhisselam evet diye buyurdu. İshak İbni Ammar arz etti: Yirmi tane gömleği olur mu? İmam Aleyhisselam şöyle buyurdu: Evet bu israf değildir, ama gömleği aldığı amaç ve ziynet doğrultusunda kullanmazsa, bu israftır.
Kaynak: Hilyet-ul Muttagin s. 12
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder